Zorgbelang Zuid-Holland - Patiënten en consumenten platform

Samen zorgen

Je werkt als verzorgende in een verpleeghuis of zorgcentrum. Je bent opgeleid om mensen te verzorgen en te verplegen. Inmiddels komt er veel meer bij kijken in je werk. Je hebt nu te maken met vrijwilligers en familieleden die diverse taken hebben. Ook voer je veel gesprekken.

Hiervoor is het belangrijk dat je een gesprek gelijkwaardig en prettig kunt voeren. Dat betekent luisteren, begrip tonen en de juiste vragen. Dit vraagt om een specifiek houding en gerichte gesprekstechnieken. Beide leer je in deze training van twee dagdelen.

Na de training worden contacten plezieriger, zowel met bewoners als met familieleden. Hierdoor voelen bewoners zich meer thuis en zijn contacten met familieleden prettig.

Dagdeel 1

  • Helpen door te luisteren
  • Aansluiten bij de ander
  • Een verzoek doen aan iemand
  • Je grenzen uitleggen en je daaraan houden
  • Werken met jouw eigen praktijksituaties

Dagdeel 2

  • Een moeilijke boodschap brengen
  • Familieleden die klagen te woord staan
  • Emoties hanteren
  • Feedback geven, ook naar collega’s
  • Sturen in het gesprek

Voor:

Verzorgenden en mantelzorgers van zorginstellingen

Trainers:

Tineke van Werven en Gerrit van Bergeijk

Wat eerdere deelnemers vonden:

Bij de zorginstelling Cura Mare is de training vier keer gegeven.

  • Een verzorgende: “Dit zouden alle verzorgenden moeten meemaken.”
  • Een familielid: “Mooi om eens achter de schermen te kijken en wat meer tijd te hebben om door te praten, leerzaam voor iedereen!”
Afbeelding