Zorgbelang Zuid-Holland - Patiënten en consumenten platform

Impressieverslag Doelgroepenvervoer en openbaar vervoer gaan hand in hand

Op 22 juni 2016 deden 75 deelnemers mee aan de conferentie Doelgroepenvervoer en openbaar vervoer gaan hand in hand. Zij waardeerden het met gemiddeld een 7,8.

De conferentie werd georganiseerd door het Provinciaal Platform Mobiliteit; een platform van belangenbehartigers uit Zuid-Holland. Zij richt zich op alle aspecten van vervoer, vanuit het perspectief van mensen met een beperking. Het platform wordt ondersteund door Zorgbelang Zuid-Holland en financieel mogelijk gemaakt door provincie Zuid-Holland.

Terugblik op vorige conferentie

Tijdens de conferentie werd teruggeblikt op de vorige conferentie in oktober 2015. Toen stond de toegankelijkheid centraal van het stads- en streekvervoer in Den Haag, Dordrecht, Gouda en Leiden.

Driekwart jaar later blijken de grootste knelpunten in Dordrecht en Leiden te zijn opgelost. Zo krijgt het Gezondheidspark in Dordrecht nog deze zomer toegankelijke bushaltes. En gelukkig functioneren in Leiden de informatieborden op het busstation weer naar behoren.

In Den Haag echter nemen de bussen van HTM nog steeds geen mensen met elektrische rolstoelen mee, ondanks een uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens. Tenslotte is in Gouda meer aandacht gekomen voor blinden en slechtzienden. Het ontoegankelijke busstation gaat er op de schop, maar kan helaas niet tijdelijk toegankelijk worden gemaakt.

Henk Jan Röfekamp, Leicon

Henk Jan Röfekamp gaf een toelichting over de regels voor toegankelijke bushaltes. Ruim tien jaar geleden waren er nog geen regels, maar had zijn bedrijf Leicon al verscheidene toepassingen ontwikkeld. Eén van de toepassingen zijn prefab-vloerdelen voor een bushalte met daarop zwart-wit-blokkering en geleidelijnen.  

Denise Janmaat, Nederlands Instituut voor toegankelijkheid

Denise Janmaat sprak uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om te reizen als rolstoelgebruiker. Dit illustreerde zij aan de hand van praktijkvoorbeelden en filmpjes. Denise gaf aan dat het met de toegankelijkheid beter is gesteld in Denemarken en de Verenigde Staten van Amerika. Zo hebben Deense treinen een lichte, eenvoudig te bedienen rijplank, waar een rolstoel prima overheen kan.

Tamara Stranders, Ieder(in)

Tamara Stranders van belangenorganisatie Ieder(in) lichtte toe hoe complex het openbaar vervoer en openbaar vervoer in elkaar steken. Beide zouden meer moeten gaan samenwerken. Ze verwees naar een handreiking voor doelgroepenvervoer en openbaar vervoer, uitgegeven door Ieder(in). De handreiking biedt duidelijkheid en aanknopingspunten voor belangenbehartigers die met het onderwerp vervoer aan de gang willen gaan.

Rita Bakker, Metropoolregio Rotterdam Den Haag

De Metropoolregio is opdrachtgever voor het openbaar vervoer in 23 gemeenten. Tot 2025 zal 10 procent bezuinigd moeten worden op het openbaar vervoer. Dat gaat druk geven.

Samenwerking met het doelgroepenvervoer en inventiviteit zijn nodig. Bijvoorbeeld door de aanvangstijden voor dagbesteding zodanig aan te passen dat er minder busjes nodig zijn voor het Wmo-vervoer. Een centraal loket voor vervoerszaken zou volgens Rita ideaal zijn.

Impressieverslag Doelgroepenvervoer en openbaar vervoer gaan hand in hand

Elmer Roukema, Arriva Nederland

Arriva Nederland heeft een gebruiksvriendelijke OV-pas, waarmee mensen die met doelgroepenvervoer reisden de overstap konden maken naar openbaar vervoer. Dit gaf hen meer zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Gemeenten en instellingen kunnen deze OV-pas bestellen voor haar cliënten. Altijd mag er een begeleider gratis meereizen. Onderzoeken wijzen uit dat 80% van de mensen die nu met het doelgroepenvervoer reizen, met het gewone OV dan mee kan, mits goed aangepast.

Manon Bekkers-Beumkes en Esther Schimmel, Cordaan

In een vraaggesprek vertelde Manon Bekkers-Beumkes het enthousiaste verhaal over een geslaagde overstap van het doelgroepenvervoer naar het openbaar vervoer. Haar cliënt Esther Schimmel heeft het Downsyndroom en woont in Amsterdam. Zij kreeg geen reiskostenvergoeding meer om naar haar dagbesteding te gaan in Diemen.

In anderhalf jaar tijd heeft Manon Esther begeleid om zelfstandig met de tram tussen Amsterdam en Diemen te reizen. Mocht het fout gaan, dan kan Esther gebruik maken van een soort GPS-systeem dat om haar hals hangt.

Nanette Kalisvaart en Nicole Harteveld, Transvision

Transvision verzorgt onder meer Valys. Valys werkt van deur tot deur, mèt of zonder begeleiding. Men heeft op 31 treinstations in Nederland altijd hulp voorhanden. Ook is Valys bereid mensen te leren zelfstandig te reizen. Men mag altijd gratis een begeleider meenemen.

Circa 300 mensen reizen per maand met begeleiding van Valys; dagelijks worden duizenden ritten gemaakt. Het telefoonnummer van Valys 0900-9630 kan men altijd bellen. De toekomst is natuurlijk dat alles veel meer digitaal zal gaan, zeker de voor- en nazorg.

Hans Freije, Gorinchem

Wethouder Hans Freije (CU) complimenteerde de belangenbehartigers. Want mede door hun actie komt er een ondertunneling van het spoor en wordt het aantal fietsparkeerplekken meer dan verdubbeld.

Hans hamerde op de zogenaamde ‘last mile’; het laatste stukje van de trein, metro, tram of bus om thuis te komen. Hij wil meer vervoersmogelijkheden gaan combineren en gebruik maken van de kennis en kunde van ervaringsdeskundigen.

In zijn streek - Ablasserwaard-Vijf Herenlanden - rijdt de Molenhopper. Hans verwacht dat bij goede begeleiding en organisatie tot 30% van de huidige gebruikers van de Molenhopper gebruik zouden kunnen maken van het openbaar vervoer.

Leni Wijnen, provincie Zuid-Holland.

Leni Wijnen pleitte voor integratie van het doelgroepenvervoer en openbaar vervoer. Zodoende kunnen ‘dunne’ openbaar vervoerlijnen in stand worden gehouden. Want kleine kernen mogen volgens haar ‘niet in de kou staan’.

Er loopt een proef in de gemeente Goeree-Overflakkee om mensen te herindiceren en te kijken of zij met het openbaar vervoer of met de fiets kunnen reizen. De gemeente hoopt met zo’n 50 á 70 vrijwilligers gedurende twee jaar een proef uit te voeren. Aan de deelnemers wordt training en begeleiding geboden, onder meer door Connexxion.

Afbeelding