Zorgbelang Zuid-Holland - Patiënten en consumenten platform

Het regelen van een alarmeringssysteem

Mevrouw V. - 76 jaar - woonde tot voor kort in een verzorgingshuis. Toen het tehuis sluiting in de toekomst aankondigde, werd ze daar erg onrustig van. Een oude wens werd sterker. Ze was flink opgeknapt na haar hersenbloeding en wilde dolgraag weer proberen om zelfstandig te wonen. Haar kleine familie, die ver weg woont, had de handen vol aan de verhuizing.

Eén ding kregen ze niet voor elkaar. Moeder heeft een alarmeringssysteem nodig, zodat er dag of nacht iemand van de thuiszorg kan komen in geval van nood. De ziektekostenverzekering vergoedt de aanschafkosten en het onderhoud. Moeder moet zelf maandelijks bijdragen voor het klaar staan van de thuiszorg, want dat zit niet in haar pakket. Dit vindt mevrouw V. akkoord. Maar er ontstond een onverwacht probleem. De verzekering wil maar met één bedrijf in zee, die de alarmering levert. Dit bedrijf had echter geen contract met de instelling, die moeder thuiszorg levert.

De familie riep een onafhankelijke cliëntondersteuner te hulp. Deze controleerde de gegevens en benaderde alle thuiszorginstellingen in de regio. Geen enkele instelling bleek het contract te hebben, dat nodig is voor deze verzekering. Het lukte niet om het probleem per telefoon op te lossen. Op advies van de verzekeraar zelf, stelde de ondersteuner een voorbeeld klachtbrief op en de familie stuurde hun klacht naar de verzekering.

Gelukkig werd daar snel op gereageerd. Er was haast bij, want moeder was al verhuisd. Binnen twee weken had de verzekering een contract afgesloten met een grote thuiszorginstelling in de buurt. Hiermee is niet alleen mevrouw V., maar elke andere inwoner met dezelfde verzekeraar voortaan geholpen.

Afbeelding