Zorgbelang Zuid-Holland - Patiënten en consumenten platform

Gedwongen verhuizing verpleeghuis

Mevrouw A. woont in een verpleeghuis. Ze heeft klachten over de verzorging, het schoonhouden van de kamer en de manier waarop medewerkers haar aanspreken. Verder moet het verpleeghuis worden verbouwd en is een gedwongen verhuizing op komst. Zij vindt dat zij hierover niet duidelijk is geïnformeerd. De zorgaanbieder nodigt haar uit voor een gesprek over de verhuizing. Mevrouw heeft echter geen vertrouwen in de uitkomst van het gesprek. Zij wil weten wat het verpleeghuis met de klachten gaat doen.

Mevrouw vindt het lastig om rustig te blijven. Zij merkt dat ze snel geëmotioneerd raakt, omdat zij zich niet begrepen voelt. Daarom roept zij de hulp in van een cliëntondersteuner om bij het gesprek met de zorgaanbieder aanwezig te zijn. De cliëntondersteuner houdt in de gaten hoe het gesprek verloopt om te bereiken dat zorgaanbieder en de cliënt weer samen verder kunnen. Verder verwoordt de cliëntondersteuner wat de zorgen en behoeften van de cliënt en het familielid zijn, voor zover dat nodig is. 

Na afloop van het gesprek zijn er afspraken tussen mevrouw en het verpleeghuis gemaakt om verder te praten over de klachten. De cliëntondersteuner geeft informatie en advies hoe je een opbouwend gesprek met een zorgaanbieder voert. Er is naar aanleiding van het gesprek meer duidelijkheid ontstaan over de plannen voor een verhuizing. Mevrouw is blij dat een cliëntondersteuner aanwezig was bij het gesprek met de zorgaanbieder. De ondersteuning heeft haar meer zelfvertrouwen gegeven om zelf in gesprek met het verpleeghuis te blijven.

Afbeelding