Zorgbelang Zuid-Holland - Patiënten en consumenten platform

Zelf bloeddruk meten geeft minder stress

Patiënten die zelf hun bloeddruk meten hoeven minder vaak op consult te komen en ervaren meer verantwoordelijkheid voor hun aandoening. In het kader van Gezonde zorg, Gezonde regio deed gezondheidscentrum Dillenburg in Alphen aan den Rijn een pilot met het zelf meten van de bloeddruk. Niet alleen patiënten zijn tevreden, ook zorgverleners hopen de werkwijze verder te kunnen ontwikkelen.

Een toenemende werkdruk en een steeds luider klinkende roep om digitalisering stimuleerde de zorgverleners van gezondheidscentrum Dillenburg in Alphen aan den Rijn te zoeken naar nieuwe werkwijzen. Hoe konden zij de werkdruk verlagen, gebruik maken van nieuwe technieken en tegelijkertijd de kwaliteit van de zorg verhogen? Zij startten een pilot met het thuis meten van de bloeddruk bij patiënten met een ongecompliceerde hoge bloeddruk.

Frank den Heijer, huisarts

Witte jassen effect

Aan de pilot deden tachtig patiënten mee. Zij ontvingen een bloeddrukmeter, gefinancierd door zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid, en kregen uitleg hoe zij zelf thuis hun bloeddruk konden meten. De score gaven zij elk kwartaal digitaal door aan de doktersassistente.

Huisarts Frank den Heijer: “Veel patiënten met een ongecompliceerde hoge bloeddruk hebben gewoon een baan en moeten dus vrij nemen om naar de dokter te gaan voor een meting. Met deze thuismeting is dat niet meer nodig. Ze kunnen in hun eigen tijd, in hun vertrouwde omgeving, hun bloeddruk meten. Daarmee filter je ook het ‘witte jassen effect’ er uit: de stress die patiënten ervaren als ze een zorginstelling bezoeken. We vermoeden dat de metingen hierdoor ook betrouwbaarder zijn.”

Ook merken de zorgverleners dat patiënten meer betrokken raakten bij het verloop van hun aandoening. Wie zelf een afwijkende bloeddruk meet, gaat zich afvragen wat daarvan de oorzaak kan zijn. Uit onderzoek bij een controlegroep bleek bovendien de therapietrouw toe te nemen: patiënten die zelf hun bloeddruk meten, halen iets vaker hun pillen op.

Veelbelovend

Voor de zorginstelling betekent de thuismeting een tijdsbesparing. Per patiënt uit de pilotgroep zijn er jaarlijks drie consulten minder nodig. Dit verlicht de druk binnen de huisartsenpraktijken. Opvallend genoeg vinden de assistentes het contact met patiënten juist persoonlijker geworden, ook al verloopt dit grotendeels via de digitale portal. Frank: “Patiënten en assistenten spreken elkaar met de voornaam aan, er worden tips uitgewisseld. Er is een grotere betrokkenheid. Om dat te bereiken hebben we het proces binnen de praktijk moeten aanpassen. Bij de assistentes wordt tijd geblokt in hun agenda om patiënten per e-mail te begeleiden, anders schiet het erbij in.”

Of de thuismeting de gezondheid van patiënten direct verbetert, durft Frank nog niet te zeggen. Daarvoor is de pilotgroep te klein. Wel blijkt thuismonitoring een veelbelovende methode. Het plan is dan ook om de pilot voort te zetten met een grotere groep patiënten bij gezondheidscentrum Dillenburg. Daarnaast kan de werkwijze worden uitgerold naar andere zorginstellingen in Alphen aan den Rijn. Frank: “De medische zorg zal in de toekomst steeds meer bij de mensen zelf worden belegd. Uit deze pilot blijkt dat patiënten daar klaar voor zijn.”

‘Thuismonitoring? Patiënten zijn er klaar voor’

Meer informatie over de pilot thuismeten.

Afbeelding