Zorgbelang Zuid-Holland - Patiënten en consumenten platform

Wat is een second opinion?

september 2015

Ans is aldoor erg moe. De huisarts heeft haar verwezen naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Ze is bij diverse artsen geweest en heeft de nodige onderzoeken gehad. De artsen hebben niets kunnen vinden en zeggen nu dat ze depressief is. Ans is het hier niet mee eens. Ze wil een second opinion. Hoe gaat ze dit regelen?

Een second opinion is een tweede mening van een onafhankelijk arts over de diagnose of voorgestelde behandeling van je eigen behandelaar. Een second opinion vraag je aan als je twijfelt over de diagnose of behandeling en een gesprek met je arts je twijfels niet heeft kunnen wegnemen.

Als je een second opinion wil, kan je behandelaar met je meedenken over naar welke arts je het beste kunt gaan en met welke vragen je naar deze arts gaat. 

Als patiënt heb je recht op een second opinion. Weigert je behandelaar je te verwijzen voor een second opinion, dan kun je ook via de huisarts of zorgverzekering een second opinion regelen.

Na de second opinion krijg je een advies. Is deze hetzelfde als dat van je behandelaar, dan ben je (hopelijk) gerustgesteld  en ga je terug naar deze arts voor verdere behandeling. Krijg je een ander advies, dan moet je kiezen. Bij je keuze tussen deze adviezen kun je zaken laten meewegen als: wat is de kans op slagen van de behandeling en hoeveel hinder ondervind ik door de behandeling.

De second opinion wordt vergoed uit de basisverzekering. Wel gaat dit ten koste van je eigen risico. Zorgverzekeringen kunnen voor vergoeding aanvullende eisen stellen. Advies is om dit goed na te vragen.

Afbeelding