Zorgbelang Zuid-Holland - Patiënten en consumenten platform

Van klacht naar wens

Maart 2017

Onderweg kom je wel eens mensen tegen, waarvan je nooit van te voren weet waar zo’n contact  toe kan leiden.  Op weg naar een ziekenhuis  gooide ik  iets weg in een prullenbak. Toen ik me omdraaide, zag ik een mevrouw op een bankje zitten. We maakten oogcontact  en dat nodigde me uit om een algemene opmerking te plaatsen zoals ‘de wind maakt het dat het toch wel frisjes aanvoelt’.

We raakten aan de praat en ze vertelde dat ze bij haar man, die net was opgenomen, op bezoek was geweest  Ze vertelde dat de hygiëne beter kon, want op  het blad dat bij het bedkastje hoorde, waren nog koffievlekken te zien. ‘Ze maken ook schoon met één doekje’, vervolgde ze. Onduidelijk is hoe of waarom het tafeltje aan de aandacht van de schoonmaak is ontglipt. Ik adviseerde haar om hiervan melding te doen. Ze zei dat ze niet wilde klagen. ‘Een klacht is een verbeteradvies’, zei ik tegen haar,  ‘als u het goed vind, wil ik deze punten wel doorgeven aan het ziekenhuis’.  Zelf had ik ook iets te melden, maar had nog geen actie hiertoe ondernomen. Deze ontmoeting spoorde me aan om de daad bij het woord te voegen.

Afhankelijk van de ernst en aard van je ontevredenheid, kan je kiezen om een klacht in te dienen, een melding te doen of een tip door te geven. Eenmaal achter de computer, bezocht ik de website van het ziekenhuis. Met in mijn gedachten ‘ik wens dat …’ vulde ik een tipformulier in, want dat helpt bij het kiezen van de juiste woorden.

De volgende dag ontving ik een reactie van de Hoofd Bedrijfshygiëne & Services. ‘Hartelijk dank voor uw suggestie. Dit geeft ons de mogelijkheid om onze dienstverlening constant te verbeteren. Dat het blad van het bedkastje nog vies was hoort natuurlijk niet. Hier zullen wij de medewerker hierop aanspreken.  Dat er per ruimte één microvezeldoekje wordt gebruikt is juist. Meer informatie over de schoonmaak is te vinden bij ‘de meest gestelde vragen over de schoonmaak.’

Waarom werkt de schoonmaak met één doekje?

De schoonmakers gebruiken microvezeldoekjes. Dit zijn doekjes met een kunstmatige vezel dat vuil vasthoudt. De doek wordt klam vochtig gebruikt. De schoonmaker heeft in de opleiding geleerd  verschillende vlakken van de doek te gebruiken, zodat er geen kruisbesmetting plaatsvindt.

Ik dankte voor de snelle reactie en de informatie.

Afbeelding