Zorgbelang Zuid-Holland - Patiënten en consumenten platform

Dossier per ongeluk vernietigd

Oktober 2012

Mevrouw H. is na een verhuizing enkele maanden terug bij huisarts A. terecht gekomen. Het klikte niet met hem. Gelukkig kon ze overstappen naar huisarts B. Bij huisarts A. ging ze haar uitgebreide medische dossier opvragen, dat ze hem een paar maanden daarvoor had overhandigd. Ze kreeg twee velletjes papier. De rest bleek per ongeluk vernietigd te zijn. Mevrouw H. is heel boos. Juist vanwege haar vele aandoeningen is het dossier erg belangrijk. Een arts heeft toch de plicht hier zorgvuldig mee om te gaan. Ze besluit hierover een klacht in te dienen bij de klachtencommissie voor huisartsen.

Later meldt mevrouw dat de huisarts op haar klacht heeft gereageerd. Hij is zelf erg geschrokken van het gebeurde. Hij heeft haar zijn excuses aangeboden en zijn assistente heeft bij al haar behandelend specialisten medische gegevens opgevraagd, zodat er toch weer een redelijk volledig dossier is. Ook zijn de procedures binnen de praktijk aangepast, zodat zoiets niet weer kan gebeuren. Mevrouw is blij dat ze toch een dossier heeft voor haar nieuwe huisarts. Ook waardeert ze de excuses van de arts en het feit dat hij acties heeft ondernomen om dergelijke fouten voor de toekomst te voorkomen. Ze heeft daarom haar klacht bij de klachtencommissie ingetrokken.

Afbeelding