Zorgbelang Zuid-Holland - Patiënten en consumenten platform

Zoekt en gij zult een nieuwe huisarts vinden

Bij het Adviespunt Zorgbelang koemn vele vragen binnen over de gezondheidszorg. Een medewerker van het Adviespunt vertelt over een vraag uit de dagelijkse praktijk.

De afgelopen dagen belden klanten naar het Adviespunt Zorgbelang met de vraag hoe ze een andere huisarts kunnen vinden. De meesten waren net verhuisd en een enkele besloot uit onvrede bij de huisarts weg te willen. Ze bellen eerst naar hun zorgverzekeraar die vervolgens naar het Adviespunt verwijst. Wanneer ze zelf al rondgebeld hebben dan begrijp ik goed de gevoelens van onmacht en frustratie die in de stem doorklinkt. Toch moet ik direct het volgende duidelijk maken.

Ik leg uit dat ik geen databank met namen van huisartsenpraktijken heb die nog nieuwe patiënten aannemen, maar dat ik wel kan kijken of ik iets voor hun kan betekenen..Ik vraag door of ze zelf huisartsenpraktijken in de buurt hebben benaderd. De mensen geven meestal aan dat ze antwoorden krijgen als “De assistente zegt dat de praktijk vol zit “ of  “U woont te ver of valt buiten het zorggebied.”  Een dergelijk antwoord is niet altijd goed te begrijpen.

Als ik de klant naar zijn of haar postcode vraag, leg ik uit dat ik direct op www.kiesuwhuisarts.nl de postcode intyp en een kaart op mijn scherm  zie. Ik klik op een ‘ballonnetje’ en  dan verschijnt de naam van een huisartsenpraktijk en de afstand tot de opgegeven postcode en een link naar de website van de praktijk. De ervaring leert dat informatie die je zoekt op een website niet  altijd snel en gemakkelijk te vinden is.  De ene  website heeft ‘Inschrijven’ direct zichtbaar op de homepage staan en de bij ander moet je ware zoektocht plegen.

“Heeft u een e-mailadres zodat ik u de informatie kan toezenden?”. Ik vertel erbij dat ik zelf het één en ander moet onderzoeken, zonder namen van klanten te noemen bij eventueel contact met derden. Soms moet ik de huisartsenpraktijk bellen om na te vragen of de informatie op de website nog actueel is en of de postcode van de klant binnen het zorggebied van de praktijk valt.  Soms is het geluk met mij en is informatie snel te vinden, maar soms duurt het een half uur eer ik op internet iets heb gevonden en de informatie heb geverifieerd bij de assistente.

Tevreden over het behaalde resultaat mail ik de klant dat hij of zij het inschrijfformulier kan uitprinten, invullen en dient af te geven aan de assistente van de huisarts.  U dient zich wel te identificeren en  neem uw verzekeringspas mee, schrijf ik voor de zekerheid erbij. Ik krijg zelden een bericht terug en ga er maar vanuit dat de zoektocht naar tevredenheid is geëindigd.

Met vragen over de zorg kunt u terecht bij het Adviespunt Zorgbelang. De medewerkers geven u informatie en advies over cliëntenrechten en klachtenprocedures. U kunt het Adviespunt bellen op (088) 929 40 19 of een mail sturen naar adviespunt@zorgbelang-zuidholland.nll

topafbeelding